Dopravné (ne)riešenie Triblavina

Autor: Michal Zeman | 7.4.2016 o 13:08 | (upravené 7.4.2016 o 13:28) Karma článku: 9,16 | Prečítané:  3583x

Každý z obyvateľov okolitých obcí Bratislavy si už odstál v dopravnej zápche nejaký ten čas. Situácia sa z roka na rok dramaticky zhoršuje a tak všetci čakáme kedy sa to zlepší.                                                                                                                                                                                                                                          

V satelitných obciach Bernolákovo, Ivanka pri Dunaji a Chorvátsky Grob je plánovaná nová obytná výstavba   (len v katastri Chorvátskeho Grobu prinesie Starland novú 40-tisícovú štvrť). Tak sa doprava spojená aj s budovaním nových logistických parkov (Bernolákovo, Ivanka pri Dunaji)  výrazne zhorší. S dopravou nesúvisí len čas strávený denne v dopravných zápchach, ale aj znižujúca cena nehnuteľností závislá na časovej dostupnosti z hlavného mesta. Preto je podstatné, ako sa so zástavbou vyrovná dopravná infraštruktúra.

Medzi plánovanými dopravnými stavbami v územnom pláne Bratislavského samosprávneho kraja (ďalej len BSK) je aj rozšírenie diaľnice D1. Rozšírenie spočíva v rozšírení diaľnice na 6 pruh s odstavnými pruhmi a vo vybudovaní kolektorov po oboch stranách diaľnice. 2-pruhové kolektory majú slúžiť najmä na dopravu medzi obcami, ktoré nie sú napojené priamo na diaľnicu.

A tu je jeden háčik...z plánovaného rozšírenia diaľnice D1 sa podľa zmeny z roku 2015 upúšťa a kolektory sa rušia. Riešenie, ktoré v území s masívnou výstavbou nevyrieši blížiaci sa  dopravný kolaps. Pýtate sa, ako je to možné???

Toto rozšírenie je zakotvené v územnom pláne BSK bolo posúdené v procese EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie) v roku 2009-2010 a bolo k nemu vydané právoplatné územné rozhodnutie pre úsek Bratislava - Trnava (23.3.2013) vrátane súvisiacej križovatky Triblavina, ktorá dostala stavebné povolenie dňa 14.1.2013. Toto riešenie zodpovedalo požiadavkám územia, hoci v tom čase nebolo ešte uvažované s tak rozsiahlou výstavbou (Starland, logistické parky). O to väčším prekvapením bola zmena projektu, ktorá sa objavila na konci roku 2015 a spočívala najmä v týchto zmenách:

  • zrušenie kolektorov (okrem úseku Bratislava – križovanie s D4)
  • napojenie križovatky Triblavina na „starú Seneckú“ sa mení z 2-pruhových kruhových križovatiek na 1-pruhové
  • zruší sa pripojenie Ivanky pri Dunaji a Chorvatskeho Grobu na kolektory (keďže kolektory sa v tomto úseku nevybudujú)
  • zmena deklaruje nahradenie kolektorov 8-pruhovou diaľnicou, toto rozšírenie je však len v úseku križovatky Triblavina a pruhy budú slúžiť ako odbočovacie

Zdroj: https://www.enviroportal.sk/sk/eia/detail/-dialnica-d1-bratislava-trnava-krizovatka-triblavina

Pokiaľ v roku 2009 pri vtedajšej dopravnej záťaži bolo zodpovedajúcim dopravným riešením 6-pruh + 2 dvojpruhové kolektory, ako je možné, že po náraste plánovanej výstavby o projekt Starland (40 tis. obyvateľov), Dombale (2500 obyvateľov) a ďalších obytných projektov a logistických parkov (Šakoň, Logistic park) má byť postačujúcim riešením 6-pruh bez kolektorov, ktorý je v rozpore s územným plánom BSK?

Odpoveď sa ponúka sama. Križovatka Triblavina na diaľnici D1 bude slúžiť najmä pre napojenie nového súkromného projektu Starland a Logistického parku Šakoň - pripojenie ďalších lokalít na diaľnicu je pre konkurenciu developerov nežiadúce.

Čo sa s tým dá robit?

Po ohlásení zmien projektu sa zaktivizovali ľudia i niektorí poslanci Ivanky, Bernolákova a Chorvátskeho Grobu. Bola spísaná prvá petícia za zachovanie pôvodného riešenia:

www.changenet.sk/?section=kampane&x=844390

Bratislavský samosprávny kraj vydal stanovisko, že plánované riešenie je v rozpore s územným plánom: 

A reakcia starostov vrátane nášho?  Viac, než prekvapivá. A o to viac, že hoci v stanovisku spomínajú predĺženie električky do Pezinka, nikto podobnú pripomienku pri prerokovaní Generelu dopravy Bratislavy (ani inde) nezaslal a preto to zostáva len v rovine teórií a prázdnych rečí. 

Téme sa však začali venovať ďalší ľudia a boli zainteresovaní aj mnohí odborníci na dopravu.

http://selep.blog.sme.sk/c/403346/sachy-na-dialnici-d1.html

http://drotovan.blog.sme.sk/c/402983/chobotnica-jana-pociatka-v-bernolakove.html

a dokonca sa problému dotkla aj predvolebná kampaň Siete:

http://robert.blog.sme.sk/c/403606/cierna-stavba-na-d1-krizovatka-triblavina.html

Voľby však priniesli zmenu ministra dopravy (minister Bercely je ešte k tomu zo Zálesia) a je tu nádej nového prístupu k problému.

Iniciatívy sa chopil aj starosta mestskej časti Vajnory Ing. Ján Mrva, ktorý pochopil, aký dopravný kolaps pre Vajnory predstavuje toto riešenie. Starosta Svätého Jura Ing. Šimon Gabura sa po preštudovaní všetkých materiálov od spoločného vyhlásenia starostov proti aktivistom dištancoval a v súčasnosti sa spolu so starostom Mrvom a ďalšími poslancami stal členom petičného výboru novej petície za zachovanie pôvodného riešenia. Jedným z členov petičného výboru som aj ja.

Pevne verím, že fakty presvedčia aj starostu Ivanky pri Dunaji, o čo aktivistom ide a zabojuje za lepšie podmienky pre obec.

Každý z Vás môže prispieť apelovaním na starostu, informovaním ľudí okolo seba a podpísaním novovznikajúcej petície. Dnes petícia začína! Ďakujem za prečítanie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico bude opäť kandidovať na šéfa Smeru, s Kaliňákom útočili na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Čaplovič a Paška. Kandiduje aj Kaliňák.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?